5 Tips menggalakkan kanak2 makan sayur


Bismillah

kid-with-vegetables_feb-2013

Anak-anak taknak makan sayur????ini tips yang mungkin boleh membantu menggalakkan mereka makan sayur :

1 – Selalunya,kanak-kanak tak suka makan sayur sebab ibubapa/org terdekat dengan mereka tak suka sayur.So, as parents kita ni la kena makan sayuran dan jadikan ia sebagai amalan harian.

getty_rf_photo_of_parents_eating_healthy_as_an_example2 – Jadi kreatif.Kreatif dalam menarik minat anak-anak untuk memakan sayuran.Mereka gemar bermain dengan warna jadi ibu kenalah bijak menyediakan hidangan sayuran yang berwarna-warni yang mampu menarik perhatian si manja anda.Selain tu boleh la bentuk sayuran tu dengan bentuk2 yang menarik.Cthnya,bentuk binatang/kartun.

kid-friendly-fruits-and-veggies3 – Masak bersama anak.Ini merupakan salah satu teknik untuk mendidik anak2 kitas meminati makanan.Kanak-kanak memang sangat suka aktiviti yang melibatkan tangan yang comot-comot nih,hehe.Memasak adalah salah satu cara mereka bereksperimentasi.Sambil masak,sambil tu boleh la ibu kenalkan mereka dengan nama-nama sayuran & kebaikan sayuran tu untuk tumbesaran mereka,kan?

mom-child-cooking4 – Belikan buku yang berkisarkan tentang sayuran.Contohnya,ibubapa boleh bacakan buku cerita mengenai akibat kanak-kanak yang tidak mahu memakan sayuran.Mengajak mereka mengenal nama-nama sayuran dan khasiat sayuran yang dimakan tu.Contohnya, “kalau nak mata adik terang,sihat dan cantik,makan la Lobak”.Gitu… 😉

61TMkPZ2zSL._SY498_BO1,204,203,200_

veggies-with-wedgies-9781442493407_hr5 – Jangan putus asa.Antara sebab kanak-kanak tidak mahu memakan sayuran ialah kerana ibubapa mereka dah jemu nak memujuk anak-anak mereka untuk makan sayuran.Jangan berputus asa, teruskan usaha.Selera kanak-kanak berubah-ubah seiring peningkatan usia mereka.

Contohnya macam anak Kak Ayu ni ha, dulu dia langsung taknak makan Brokoli,pujuk berkali-kali pun tak jalan.Tapi,bila dah besar sikit, tengok ibu dia makan berselera sangat kot brokoli tu kan,tetiba je dia nak makan brokoli!hahaha.Seronok kan kalau anak2 kita tetiba nak makan sayur dengan sendirinya.Tapi semua tu perlu usaha dan kesabaran kita.

Jadi, teruskan memujuk mereka utk makan sayur ok?Jom sesama!

(Visited 179 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>