October 23rd 2014 archive

Rezeki Jangan Ditolak

Valentines-Day-Gifts-For-Your-Boyfriend-Will-Love

Bismillah

Pepatah org zaman dulu kala kan memang banyak betul yang tersirat kan?Boleh ditafsirkan dengan bermacam-macam andaian dek org-org moden yang hidup zaman tekno ni kan?Memang sangat unik.
Contohnya pepatah ni “rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari”.Well, pepatah ni cukup luas kalau kita nak huraikan.Bermacam-macam spekulasi boleh kita buat berdasarkan pepatah nih.Tapi bagi YM kan,takyah pening-pening kepala.Kalau kita tafsirkan dengan mata hati kita,inshaallah kita akan dapat yang mudah dan yang baik-baik je.
Contohnya,kalau org hulur kita makanan kan,pelawa kita makan?kalau org tu kita tak kenal sangat ataupun kita rasa segan, sure kita ambik juga dan makan kan?Yelah….tolak kang,orang kata sombong pulak,so kita ambik la walaupun makanan tu bukan favourite kita.Jarang-jarang la kita tolak.
Tapi kan…cuba kalau yang sua kan makanan tu org yang kita kenal sangat,keluarga kita misalnya.Ibu pada anaknya yang dah dewasa.Isteri pada suaminya.Dan lain-lain.Maunya kita tolak terus kalau tak berkenan di hati!
Taknak!Tak suka!Tak sedap!Katanyaa…kan?Sebab kita tak rasa salah pun tolak sesuatu dengan org-org yang kita kenal,org2 yang sayang kita.Org2 yang kita dok pandang doplohempatjam tu kan?
Kita hanya melihat pada pemberian fizikal tu je sebenarnya.Kita hanya lihat pada makanan tu je.Tapi di sebalik pemberian tu tersirat banyak perkara lain yang kita tak sedar.
PERHATIAN.
AMBIL BERAT.
BERBAGI RASA DGN YANG TERSAYANG.
KASIH-SAYANG.
CINTA.
Ini yang kita kadang-kadang lupa.Kita akan sedar betapa pentingnya “pelawaan/suapan” itu bila ia sudah tidak terjadi lagi bila yang tersayang berjauh hati.Bila mereka makan,tanpa suara,tanpa pelawaan.Masa tu hati kita akan terusik walau apa yang mereka makan itu adalah makanan yang kita tak suka langsung!